Nicky, een vierdejaars pabostudent aan de Hogeschool Inholland heeft een inspirerende blog geschreven over de excursie NEMO Amsterdam. Hierin geeft zij tips voor (toekomstige) leraren hoe je deze excursie kunt inzetten om begeleiding bij het leerproces te geven. Met bijvoorbeeld proeven en een verwerkingsactiviteit. Lees hieronder snel het hele stuk en laat je inspireren door NEMO Amsterdam!

Even voorstellen

Mijn naam is Nicky Schulten, 25 jaar oud en vierdejaars pabostudent aan de Hogeschool Inholland te Dordrecht.
Vanaf jongs af aan wist ik dat ik later juf wilde worden. Mijn passie is om de ontwikkeling van kinderen te zien en hierbij mijn steentje bij te dragen. Elk kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Mijn begeleiding bij het leerproces kan ervoor zorgen dat kinderen een goede toekomst hebben. Dat maakt het onderwijs zo leuk!

Excursie NEMO Amsterdam

In leerjaar 2 heeft de pabo een excursie georganiseerd naar NEMO in Amsterdam.
Het science museum is een interactieve, informele leeromgeving waarin veel verschillende mensen in aanraking komen met wetenschap en technologie. Je kunt er zien, horen en ervaren hoe wetenschappelijke verschijnselen en techniek hun leven beïnvloeden.

Eenmaal aangekomen in het museum wist ik niet waar ik moest kijken. Overal waren proefjes te zien die betrekking hadden op de wetenschap. Denk hierbij aan experimenten met een waterval, vuurtornado en vliegende borden.
Een exhibitie over zeepbellen is mij bijgebleven. Er stond een bak met sop en daarin lagen meerdere figuren. Als je die door het zeepsop haalde, kreeg je een bel in dezelfde vorm. Als je in het midden van de stip ging staan, kun je om jezelf een zeepbel creëren.

Exhibitie voor kinderen

De exhibitie past goed bij de belevingswereld van het kind, omdat het een proef is waar zij zelf onderdeel van zijn. Het werk nieuwsgierigheid op en kinderen gaan zelf op onderzoek uit. Daarnaast wekt het de interesse van het kind op. Het kind komt in een levensgrote zeepbel te staan. Kinderen kunnen hierbij zelf onderzoeksvragen opstellen:
– hoe ontstaat een zeepbel?
– hoe kan het dat de zeepbel compleet blijft, terwijl er iemand tussen staat?
– wat is de reden dat er zuurstof aanwezig is in de zeepbel?
Bij het beantwoorden van de onderzoeksvragen moeten zij op onderzoek uitgaan en samenwerken met klasgenoten. De kinderen moeten hierbij nadenken over de werking van materialen en hun eigen ideeën erin verwerken.

Tips voor lessen

Aan de hand van deze proef kun je als leerkracht, zelf lessen ontwerpen. Denk hierbij aan een woordenschat les. De kinderen noemen woorden die bij hen opkomen als ze denken aan een zeepbel. Daarvan kunnen ze een mindmap maken, zodat ze alle belangrijke begrippen bij elkaar hebben staan. Om meer diepgang in de les te brengen kunnen de kinderen vakspecifieke begrippen opzoeken op internet, in een woordenboek of een informatieboek. De kinderen kunnen aan elkaar de betekenis van de woorden uitleggen.

Verwerkingsactiviteit

Als leerkracht kun je na het bezoeken van het museum ook een verwerkingsactiviteit inzetten. Hierbij is herhaling belangrijk. De kinderen moeten uiteindelijk zelf zeepbellen kunnen maken. Door meer diepgang in de activiteit te brengen, kun je praten over de werking van zeepbellen. Met de groep kun je hier een leergesprek over houden om te zien welke voorkennis zij hebben. Daarna kun je hen een werkblad in laten vullen, zo krijgen zij meer inzicht in de werking van de producten die nodig zijn om een zeepbel te maken.

Ideeën voor in je klas

Het bezoeken van het science museum NEMO is een uitdagende excursie voor kinderen van de bassischool. De kinderen komen in aanraking met wetenschap en technologie.
Als leerkracht kun je na de excursie, op school erover napraten en verwerkingsactiviteiten toepassen. De pabo organiseert excursies, zodat je ideeën op kunt doen, die je kunt toepassen in je eigen stageklas. De proeven kun je inzetten tijdens de lessen wereldoriëntatie. De kinderen maken kennis met ontdekkend leren en gaan aan de slag met wetenschappelijke en technische experimenten. Een leuke, leerzame en uitdagende manier van leren!