Het is wat het is!
En? Hoe gaat het met jou? We zitten namelijk wéér in een lockdown en dat brengt bepaalde emoties met zich mee. Uiteraard ook bij mij.
Een dag voordat ik deze blog schreef had ik een gesprek met mijn directrice via Teams. Toen het gesprek startte wilde ik direct van wal steken over schoolse zaken, maar in a split second bedacht ik me. Laat ik eerst eens vragen hoe het gaat met haar.
In de logistiek irriteerde ik me soms aan de onderlinge communicatie. De woorden die gekozen werden waren niet altijd even vriendelijk, de toon waarop deze werden uitgesproken deden mijn nekharen overeind staan en tijd voor een persoonlijk praatje was er niet altijd bij door de drukte en de snelheid waarin we werkten. En ik? Ik deed in drukke perioden net zo hard mee.
Tijdens het gesprek met mijn huidige directrice leek ik in datzelfde patroon terug te vallen. Iets wat ik juist niet meer wil. Vooral niet in deze tijd. Laten we nu echt eens luisteren naar elkaar zodat we elkaar een hart onder de riem kunnen steken wanneer dat nodig is.
Sinds de lockdown staat bij mij thuis alles in het teken van basisonderwijs: kinderen (groep 2 en groep 4), werk (groep 1-2), studie (pabo Inholland Dordrecht) en stage (groep 5-6). Je zou kunnen denken: leuk joh! Dit is toch wat je wilt?! Nou beste mensen, ik vind het onderwijs leuk, maar ’té is nooit goed’, toch?!
Hoe ga ik alle deze ballen hooghouden?
Ik moest weer even tot bezinning komen. Heb ik invloed op de lockdown? Nee, want die blijft! Ongeacht wat ik ervan zou vinden. Waar heb ik wel invloed op? Mijn mindset. Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is dat je met je mindset veel rust kunt creëren. In plaats van te kijken naar wat niet haalbaar is, kijk je naar wat wel haalbaar is. En kijk vooral ook naar je eigen situatie en niet naar die van een ander. Het is voor mij bijvoorbeeld nu niet haalbaar om mijn kinderen de hele dag bezig te houden met school, dus ook bij mij zitten ze wel eens te lang voor een scherm. Het is voor mij nu niet haalbaar om voor een 8 te gaan voor een studieopdracht, dus ik zet in op een 6. Het is voor mij nu niet haalbaar om volgens de EDI-principes een instructiefilmpje voor kleuters te maken, dus ik maak ze op een andere leuke en duidelijke manier.
Dit is het beste wat ik nu kan geven en weet je, ik vind het prima zo!
Lieve allemaal, het is wat het is! Maak er het beste van, wees lief voor elkaar, blijf zo dicht mogelijk bij jezelf in alles wat je doet en durf om hulp te vragen. Samen komen we er echt wel.
Liefs, Maureen