Naamloos-1 Created with Sketch.

Over ons

bgimg_referenties

Lerarentekort in de Drechtsteden

De personeelstekorten binnen het onderwijs zijn voor iedereen bekend. Ook in de Drechtsteden neemt het lerarentekort toe, naar verwachting zal dit 4% zijn in 2020. Om deze reden hebben in 2018 verschillende partijen besloten te gaan samenwerken om het lerarentekort in de Drechtsteden terug te dringen. In navolging hierop is de subsidie ten behoeve van het lerarentekort regionale aanpak aangevraagd. Begin 2019 is deze subsidie toegekend waarna we zijn gestart met het project.

De Drechtsteden verwijst naar een streek in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Het gebied betreft het zuidelijke gedeelte van de Randstad. De bij het project betrokken partijen bevinden zich in de gemeenten Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht, Alblasserdam, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Gorinchem.

Centraal doel ‘Passie voor onderwijs Drechtsteden’: Het behouden en borgen van kwalitatief goed onderwijs aan de leerlingen in de regio Drechtsteden door het tegengaan van het lerarentekort in het primair onderwijs. In navolging van het centrale doel zijn er 3 thema’s met bijhorende actiepunten geformuleerd. Aan deze actiepunten wordt door verschillende werkgroepen gewerkt. De resultaten hiervan kun je terugvinden op de website.

De 3 thema’s:

  • Open toegang tot het beroep: werken in de onderwijssector promoten door een positieve impuls te geven aan het beroep van de leraar.
  • Een aantrekkelijk beroep: inzet op professionaliseren en coachen.
  • Innovatie in de sector: samenwerking tussen de onderwijsbesturen onderling intensiveren en daarmee de onderlinge concurrentie in balans houden.

Deelnemende besturen en stakeholders :

vrije-schoolGemeente-DrechtstedenInholland_Hogeschool_MagentaPrintskobasponvcopsdsvLogo_ovoh3oLogo_OPOD_H_subtxt-1-002pitscholenvanornajeSipordrechtsteden_logoLogo Dordtse Schoolvereniging_LC_FClogo SOPOda_corporate_logo_rgb