Elke dag een stapje verder, daar gaat het om

In onderwijs sta je altijd voor uitdagingen. Zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Wat ik zo fijn vindt, is dat een kind aan het eind van de dag net een stapje verder is dan toen het binnenkwam. Dat je met elke dag een stapje, het verschil kunt maken.

Na ruim twintig jaar in het reguliere onderwijs heb ik vier jaar geleden gekozen voor lesgeven in het speciaal onderwijs. Je hebt daarbij wat meer tijd nodig om goed naar de kinderen te kijken. En de plannen die je maakt samen met je collega’s zijn nog meer op maatwerk gericht. Natuurlijk maak je plannen. Maar heel vaak loopt het toch net iets anders. Kinderen zijn soms langdurig ziek of hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking. Daarom hebben we veelvuldig contact met zorgprofessionals, die hier dagelijks op school actief zijn.

Leraar, opvoeder en voorbeeld
Elke dag is een dag met verhalen. Zo hadden we pas een gymles. De kinderen gingen er vol voor, ondanks de beperkingen die sommigen hebben. Uitgeblust waren ze aan het einde. Maar ik had nog een les in gedachten. Helaas, er was geen beginnen meer aan. Ze wilden uitrusten, dus ik gaf ze een kwartiertje. Daarna mochten ze iets voor zichzelf doen. En wat gingen ze doen? De les die ik had voorgesteld. Gewoon uit hun zelf. Daar kan ik van genieten.

Waarom het onderwijs?
Kijk gewoon naar de kinderen, leer ze kennen en help ze bij de volgende stap in de ontwikkeling. Als dat je aanspreekt, dan is het speciaal onderwijs iets voor jou. Als je een dag meeloopt dan ervaar je het. Dat beloof ik je.