Ik gun iedereen dit geweldige werk

Leerkracht worden was niet mijn eerste keuze. Na middelbare school koos ik eerst voor iets anders. Later maakte ik de overstap naar de pabo. Bij mijn eerste stage dacht ik meteen: dit is wat ik wil.

Inmiddels werk ik vijf jaar als leerkracht. Tegenwoordig geef ik les in twee groepen in het speciaal onderwijs. Aan een groep met kinderen die moeilijk leren (zml-groep) en in een zogenaamde structuurklas. Met daarin kinderen die bijvoorbeeld door autisme snel overprikkeld raken en veel structuur nodig hebben. Nog veel meer dan in het reguliere onderwijs werk je dan samen met andere collega’s, maar ook met bijvoorbeeld zorgprofessionals. Dat maakt mijn werk nog boeiender vind ik. Naast het voor de klas staan, wil ik meer betekenen voor het onderwijs. Ik wil graag meebepalen en inrichten. Voor mij is dat de motivatie om te starten met de opleiding als schoolleider.

Leraar, opvoeder en voorbeeld
Ik kom altijd thuis met verhalen. Omdat de kinderen zo enthousiast zijn en zich veilig en vertrouwd voelen. School is om kinderen voor te bereiden op de toekomst. Maar ik vind het ook heel belangrijk om ze voor te bereiden op het nu. Zodat ze bijvoorbeeld goed omgaan met vriendjes. Het is zo veel meer dan lesgeven wat wij doen. Je bent leraar, opvoeder en voorbeeld tegelijk.

Waarom het onderwijs?
Weet je. Bij mij gaat het zelfs in de zomervakantie kriebelen. Ik mis mijn werk dan. Daarom organiseer ik ook zomerscholen. Als ik opsta, denk ik: yes, ik mag weer naar school. Ik gun echt iedereen dit geweldige werk.