Hoe begon mijn avontuur?

Het avontuur in het onderwijs lonkte op het moment dat ik een maatschappelijke stage liep tijdens mijn middelbare schoolperiode. Toen maakte ik voor het eerst kennis met het beroep van de leerkracht. Ik dacht: ‘Dit werk lijkt mij wel wat, maar ik wil wel meer doen dan dit.’ Deze gedachte is tot begin 2018 vaag voor mij gebleven, want: wat is méér doen dan dit? Ik begon mijn loopbaanroute in Leiden waar ik Academische Pabo studeerde, een combinatie van de Bachelor opleiding tot Leraar Basisonderwijs (Pabo) en de Bachelor Pedagogische Wetenschappen. Daarna combineerde ik het leraarschap met het volgen van de Master Educational Studies aan de Universiteit van Leiden. Hier verdiepte ik mijn kennis over hoe kinderen leren en de manier waarop dit georganiseerd en gestimuleerd kan worden. Ik leerde daadwerkelijk de verbinding te maken tussen theorie en, de soms weerbarstige, onderwijspraktijk.

Wat waren mijn eerste ervaringen?

Na mijn studietijd ging mijn avontuur verder. Toen volledig met ‘mijn voeten in de klei’. Het eerste jaar als leerkracht in twee verschillende groepen was taai. De mooiste les die ik hier geleerd heb is dat de verbinding tussen mij en de groep en de relaties onderling het allerbelangrijkst zijn. Daarna komt ‘de rest’ wel, zoals het behalen van lesdoelen. Ik begon mezelf te zien als avonturier die kinderen part of the team maakt en hen als het ware meeneemt op expeditie. In die expeditie wil ik kinderen helpen ontwikkelen naar verantwoordelijke mensen die weten wie ze zijn, compassie hebben voor elkaar en zorg dragen voor hun omgeving.

Welke keuzes maakte ik?

Na dit jaar bevond ik mij op een T-splitsing. Enerzijds wilde ik nog wat vlieguren maken als leerkracht, anderzijds had ik nog steeds het verlangen naar ‘meer’. Uiteindelijk koos ik ervoor om een tweejarige masteropleiding te volgen aan de Hogeschool Leiden: de Teammaster Transitie naar Toekomstgericht Onderwijs (3TO). Deze master volgde ik met een deel van mijn schoolteam, waarbij ik samen met collega’s leerde om een transitie in de school vorm te geven en te begeleiden. Tijdens deze opleiding zag ik regelmatig raakvlakken met theorieën en vaardigheden die in het bedrijfsleven ook waardevol zijn. Denk daarbij aan visieontwikkeling, communicatietechnieken, authentiek leiderschap en toekomstgericht denken.

Wat drijft mij?

Nu, één jaar na de afronding van de teammaster, heb ik antwoord op de vraag: wat is meer doen dan dit? Mijn avontuur bevindt zich niet op één eiland, genaamd lesgeven aan kinderen. Ik wil mensen met elkaar verbinden en gezamenlijke verantwoordelijkheid creëren om goed onderwijs aan kinderen te geven en de weg daar naartoe (samen) uitstippelen. Dit is wat mijn functie als transitiebegeleider inhoudt, iets dat ik anderhalve dag per week doe. Concreet betekent dit het doorontwikkelen van de onderwijsvisie en borgen van de transitie van school naar kindcentrum. Samen érgens voor gaan met een blik op de horizon waarin jouw en mijn handelen ervoor kunnen zorgen dat kinderen een goede toekomst hebben; dat is wat mij in beweging houdt.

Wat wil ik jou meegeven?

Ik nodig je uit om na te denken wat jou in beweging brengt (en houdt) als je denkt aan het beroep als leerkracht. Als jouw perspectief verschilt van het perspectief van je werkgever, dan daag ik je uit om met je leidinggevende in gesprek te gaan. Soms is het nodig om (professionele) ruimte te creëren voor jezelf. Of durf een ander onderwijsavontuur aan te gaan. Geen school is hetzelfde. Ik ben dankbaar dat ik direct terecht ben gekomen bij een fijne werkgever, waar ik me veilig genoeg voel om alles te vragen, waar ik ondersteund word en het volste vertrouwen krijg om dingen te doen die nieuw en uitdagend voor me zijn.

Durf jij het avontuur aan te gaan?

Het onderwijs is een boeiende sector om in te werken. Het werkterrein is voortdurend in verandering. Als leerkracht zul je steeds moeten schakelen en jezelf afstemmen op de groep, het individu of je collega’s om samen verder te kunnen. En dat vraagt om ondernemende mensen die het avontuur aan willen gaan.