Ik zet al mijn creativiteit in
Kinderen elke dag iets bijbrengen, het wow-gevoel van kinderen als ze iets hebben geleerd. En geen dag die hetzelfde is. Daar begint voor mij het onderwijs.
Ik geef vier dagen in de week les. Twee dagen sta ik in groep 3 en twee dagen in een wereldklas. In groep 3 zijn de kinderen volop bezig met rekenen, taal en schrijven. In de wereldklas is dat anders. Hierin zitten kinderen uit landen als Syrië, Somalie en Oekraine, maar ook kinderen uit westerse landen. Kinderen die geen Nederlands spreken. De nadruk in de wereldklas ligt daarom op het leren van de Nederlandse taal.
Creativiteit en verbeelding
Creativiteit en openheid vind ik zelf heel belangrijk. Voor kinderen is openheid bijna vanzelfsprekend. Ze zijn zo eerlijk en vinden niets gek. Ik zelf zet al mijn creativiteit in om kinderen wat te leren. Je verbeelding gebruiken. Bij het knutselen, maar ook bij cognitieve vakken als rekenen en taal. Dat maakt voor mij het onderwijs heel tof. Wat ik heel belangrijk vind, is het durven maken van fouten. Ik laat kinderen zien dat ik ook fouten maak. Niemand is perfect.
Waarom het onderwijs?
Voor sommigen is het onderwijs een roeping. Voor mij? Daar moet ik over nadenken. Ik denk dat je er vooral affiniteit mee moet hebben. Zeker is dat je voor kinderen de schooltijd tot een onvergetelijke ervaring kunt maken, bijvoorbeeld met de feesten op school. Vind jij dat ook leuk? Dan is het onderwijs vast iets voor jou.