Elke dag anders en vrijwel elke dag een feest
Als kind zat ik op de school waar ik nu les geef. Ik keek op tegen de meesters en juffen. Omdat ze je konden helpen met rekenen en taal. Vooral daarom wilde ik toen al meester worden.
Mijn droom is uitgekomen. Ik geef les op de school die ik van jongs af aan ken. En ik woon nog steeds vlakbij. Ik ben altijd vroeg op school. Wil goed voorbereid zijn. Je weet nooit hoe kinderen naar school komen, er kan iets zijn gebeurd. Elke dag is anders, maar het is vrijwel elke dag een feest om hier te werken.
Oprechte interesse
Als leerkracht ben je heel belangrijk voor een kind. Al in groep 1. Je neemt ze mee in een proces. In hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Vriendelijkheid, duidelijkheid en humor, dat zijn voor mij kernwoorden. En oprechte interesse natuurlijk. Een mooi voorbeeld is, dat er vorig jaar een jongen uit groep 8 naar me toekwam. Hij vertelde vol emotie hoe belangrijk ik voor hem ben geweest, als meester maar ook als vriend. Dat is het allergrootste compliment dat ik kan krijgen.
Waarom het onderwijs?
Om te beginnen is het een fantastisch beroep. Waar je een omgeving kunt creëren waarin kinderen het naar de zin hebben. En waar je als team van leerkrachten samenwerkt. Daarbij hebben we nieuwe mensen hard nodig. Er is een tekort. Het is niet fijn hierdoor kinderen naar huis gestuurd worden. Dat verdienen kinderen niet.