Zet obstructieve team-dynamieken om in groei van je team en je eigen leiderschap
Heb je als schooldirecteur de ervaring dat je team vastloopt, hun potentieel niet ten volle (kunnen) inzetten, de ‘neuzen niet dezelfde kant op hebben staan’, ongewenst gedrag vertonen, niet of nauwelijks communiceren? Wil je deze obstructieve dynamieken doorbreken en omzetten in groei van potentieel, teamspirit, bezieling en flow? De oorzaak van de dynamieken is onzichtbaar maar wel voelbaar, terwijl het effect zichtbaar wordt in de vorm van patronen zoals; hoog ziekteverzuim en personeelsverloop, burn-out klachten, herhaling van dezelfde problematiek, strijd tussen teamleden, het voortleven van oud zeer en andere historische belemmeringen, onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en leiderschap, onvoldoende effect van coaching- opleidings- en trainingsprogramma’s, behoefte aan meer daadkracht.
Zou je als leider willen klankborden, vanuit een nieuw perspectief naar jezelf en je team kijken, bewust worden en inzicht krijgen over de oorsprong van de team- dynamieken? Wil je meer in je kracht staan en je eigen potentieel en het potentieel van je team laten groeien? Dan is Leiderschap Coaching volgens Eenheid Bewust Leiderschap® de aangewezen methodiek om in te zetten. Eenheid Bewust Leiderschap® is een nieuw paradigma op leiderschap om crises en tegenslagen om te zetten in groei.
Eenheid Bewust Leiderschap® (EBL®) is een door ervaring (sinds 1988 succesvolle begeleiding van duizenden cliënten) bewezen methodiek ontwikkeld door Dr. Joyce Z. Wazirali, om op een effectieve en efficiënte wijze tegenslagen in groei om te zetten. Vanuit het perspectief van EBL® ontstaan er nieuwe oplossingsmogelijkheden die in het verleden onmogelijk of moeilijk leken te realiseren.
Kern van de werkwijze is het perspectief van Eenheid Bewust Leiderschap® met de volgende drie basisprincipes:
- we zijn allemaal met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar continu,
- onze omgeving is een weerspiegeling van onze innerlijke wereld, en
- alle antwoorden en oplossingen zitten in onszelf.
Door uitdagingen en tegenslagen op het gebied van eigen leiderschap en/of situaties in je team vanuit het perspectief van EBL® te benaderen, ontstaat er een bewustzijn van hoe je als leider samen met je teamleden met elkaar verbonden bent en elkaar beïnvloeden, en hoe de onopgeloste trauma’s en gebeurtenissen van de organisatie, leider en teamleden elkaar in het hier en nu beïnvloeden. Dit wordt ervaren als belemmeringen om vooruit te komen.
Op basis van de inventarisatie van de huidige – en gewenste situatie (verlangen) vindt er begeleiding plaats om helder te krijgen welke belemmeringen uit het verleden een rol spelen in het hier en nu. Uit ervaring is gebleken dat er bij elke onopgeloste trauma of gebeurtenis een stuk potentieel verloren is gegaan. Vanuit het perspectief en begeleiding met EBL® wordt het trauma geheeld en het verloren potentieel opnieuw geïntegreerd met als gevolg: groei van potentieel, teamspirit, bezieling en flow voor de leider en haar team.